onsdag 20 januari 2010

Nike Dynamic Training

Ikväll var jag på Metropolis och provade, för mig, det nya träningskonceptet Nike Dynamic Training.
Jag skulle beskriva det som en blandning av cirkelträning, militärträning och lagsport.

Vi började med en joggtur runt i salen som uppvärmning. Sen blev vi indelade i två lag som körde mot varandra (Men det märkte jag inget av. Blev inget tävlingsmoment som jag trodde det skulle bli).

Därefter började övningarna som gjordes i två-minuters intervaller med aktiv vila mellan då den nya övningen skulle visas.

Vi gjorde: utfallssteg, bakåtspring med små steg, skridskohopp, grodhopp, tippetapp på stepbräda, dips, burpees, nån slags ramla-framåt-till-armböjsposition-och-tillbaka, utfall åt sida på bräda. Tror inte jag missade någon. Den var det en liten paus innan vi gjorde allt igen men då i en minut.

Var det kul? Jodå, det var en helt okej träningsform. Jag gillar gruppträning och jag gillar att svettas. Trött blev jag. Både muskulärt- och konditionsmässigt.

Skulle jag göra det igen? Ja, absolut. men just nu så passar det inte riktigt in i min träning som jag kör. Eller framför allt så ligger det på fel dag. Mellan två intervallpass och det blir för tufft för mig just nu.

För vem passar detta pass? Är man beredd att svettas, ta ut sig ordentlige (ja där går ju att bestämma själv hur mycket man vill ta i)

Något negativt? Jag tycker nog att detta koncept skulle passa bättre utomhus under den varma årstiden eller i en större sal. Det är lite fjösigt att bara hinna köra 6 grodhopp innan salen tar slut. Jag tycker också att det var för lite mage och rygg övningar. Visserligen finns det inbakat men inte tillräckligt. Jag är heller inte så förtjust i att alla övningar ska gå så snabbt. Jag tappar teknik då och fokus.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar