fredag 25 maj 2012

Morgonintervaller

För att få ihop torsdagen blev jag tvungen att köra intervaller på morgonen. Det var inte lyckorus i kroppen direkt av att springa snabbt både före frukost och så pass tidigt.

Av erfarenhet vet jag dock att backintervaller fungerar bra att köra utan att kroppen är helt vaken. Men hur skulle det gå med vanliga platta intervaller?

För att vara lite snäll mot mig själv valde jag att köra ett av mina favoritpass på Karlberg som erbjuder en liten aning av terrängspår samt en grusad 400-meters bana.

Så jag startade med 2x1000 meter (slingan är 1036 meter med ett par småknixar och en längre slakmota) där jag valde 60 sekunders gåvila. Varje intervall gick på 4:15 och det kändes stabilt.

Gick sen till rundbanan och fick då en seriepaus på 2,5 minuter innan nästa block började. 10x200 meter med 30 sekunders vila mellan. Här gick det lite trögare. Snittade varje på 42 sekunder så jag märker att klippet finns inte i steget än. Det får komma under sommaren.

Gick tillbaka och insåg att tiden var knapp för att hinna det jag ville. Nämligen 2 stycken tusingar till. Jag kompromissade och körde en till. Och kom in på 4:15.

Glad och nöjd joggade jag hemåt och insåg att det faktiskt går att köra intervaller även tidigt på morgonen  innan frukost.

På kvällen hade jobbet en liten grej då vi sprang Edsviks parkstafetten. Dock hade en hel del hoppat av så jag startade i vårt andra lag men hade ingen att växla till. Agerade coach till de andra och fick springa en hel del ändå. Nästan ett dubbelblock blev det.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar