måndag 18 januari 2010

Fokus, fokus, fokus

Nu är det ungefär 10 veckor kvar till tävlingspremiären på milen. Tanken är då att sätta personligt rekord. Ja, nu kom min målsättning i skrift. Hur läskigt som helst.

Hur ska jag fixa det då? Genom att träna målmedvetet och fokusera, att inte slappna av. Coach Lisa sammanfattade det bra i ett mail till mig. "Så kämpa hela tiden nu, och försök med lite längre, lite bättre, lite snabbare mot gången innan. Tänk SUB40 helt enkelt!!!"

Det känns lite som om hon har snackat med min chef. Jag har lite svårt att ha fokus precis hela tiden om något drar ut på tiden. Han och jag har liknande samtal med jämna mellan rum när jag börjar svaja lite åt andra håll och inte har riktningen mot slutpunkten. Kan vara därför jag har så svårt med "långsträckor" i orienteringssammanhang? Jag hinner tänka på annat under tiden.


4 kommentarer:

  1. Det verkar ju som att det går finemang med träningen så det blir säkert inget problem att persa om 10 veckor, frågan är väl om du menar persa eller sub40. Vad har du som pers idag, det kan inte vara många sekunder från 40?

    SvaraRadera
  2. Anonym: Jag menar persa. Dagen innan Premiärmilen kommer jag hem från träningsläger i Portugal och för mig känns det rimligt att försöka komma under 41:18 då, med trött kropp. Så 78 sekunder från 40 minuter :-)

    SvaraRadera
  3. Fokus, fokus, fokus...det är jag SÄMST på. Raksträckor = blä. Actionfyllda pass = bra!

    SvaraRadera
  4. Petra: Ja det gäller att lura huvudet att det är action hela tiden även när det är raksträcka. Svårt.

    SvaraRadera