söndag 20 mars 2011

Summering av en tung vecka

Denna vecka skulle vara tung enligt schemat. Många kilometer skulle avverkas och ändå ha två kvalitetspass.

Det gick bra och jag gjorde som så att jag slopade yogan helt för att testa hur kroppen reagerade på det.

Den har älskat att slippa yogan. Det låter hemskt då jag älskar att yoga men jag ska ju lyssna på kroppen och ge den de allra bästa förutsättningar för att kunna springa snabbt.

Så tyvärr är yogan inte kompatibel med löpning för mig. Hur jag ska göra nu vet jag inte. Kanske är en vecka för lite för en komplett utvärdering och jag vill verkligen inte sluta helt.

Den kommande veckan struntar jag i yogan då jag ska träna att springa med nummerlapp på söndag. Men veckan där på ska jag lägga på ett pass på en dag jag tror kan vara lämplig för det och se vad som händer. Jag backar och testar mig försiktigt fram.

Det som händer med mina ben är att de blir så himla tunga och kraftlösa efter ett Ashtanga mysore-pass. Det finns säkert yoga som passar och som skulle kunna fungera men jag vill så gärna köra Ashtanga.

Namaste

2 kommentarer:

  1. Vad är det som gör att du inte kan yoga? Jag yogar inte själv, men trodde nog att det kanske kunde vara bra även för löpningen.

    SvaraRadera
  2. Runningskirts-Lena: Det är svårt att förklara. Jag blir så in i bängen tung i benen. En känsla som inte alls är lika med tex styrketräningströtta ben eller långpasströtta ben. En helt annan trötthets och tunghetskänsla. Och jag tror på yoga som komplement till löpningen. Jag måste bara hitta mitt sätt och min typ av yoga som passar just för mig. Så nästa vecka kommer jag prova igen.

    Och jag rekommenderar att testa yoga. För även om benen blir tunga (i mitt fall) så blir sinnet lätt och harmoniskt.

    SvaraRadera