söndag 13 mars 2011

Vad som komma skall

Denna vecka kommer jag testa lite nytt i tänket. Det blir ingen yoga för än i slutet av veckan. Jag ska se om mina ben håller sig piggare då.

För mina ben blir verkligen trötta och sega av yoga. Styrketräning i all ära men det är en annan slags tyngd i benen efter ett yogapass. Så veckans experiment blir att avstå från yogan ända till fredag.

Veckan är en så kallad tung vecka. Det vill säga att för mig innebär det att jag kommer springa 5 stycken pass. 2 kvalitetspass, 1 långpass och 2 kortare distanspass. Tanken är att komma upp i en 6-7 mil löpning.

Jag vill också komma åt två tillfällen att träna styrketräning. Jag känner att bålen måste få sitt så att ankhäcken försvinner någon gång.

Onsdagen är vigd åt soffan och vila.

Man kan tro att jag inte rakat benen på ett år eller så...tur att det inte är mina ben

3 kommentarer:

  1. Jag tycker att du bör styrketräna
    Gluteus medius+Gluteus minimus med
    Pelvis drop/Pelvic Drop
    (i trappa där du sänker och höjer höften
    tills den är rak horisontellt jämfört
    med andra sidan i 6 minuter) och statisk
    Single leg squat(45 grader på benet du
    står på i 6 minuter med rak horisontell
    höft i Poseposition med 90 graders vinkel i armbågen helt vid sidan av bröstkorgen),Gluteus maximus och Hamstrings med
    Jägarvila i 6 minuter och styrketräna Piriformis för att få Susanne Lanefelts
    fasta "häck" som finns på DVD:n "Knip!"
    från 80-talet för att orka hålla upp kroppen
    och undvika att lår,knän,fotled och fot
    går ihop framför kroppen och att du i stället
    ser ut som Carl Lewis (bortsett från håret)
    eller Tinunesh Dibaba
    (se http://www.youtube.com/watch?v=Pd1QvXJS9m4
    )
    när du springer...

    Hans E/IF Linnea

    SvaraRadera
  2. Hans E: Jag kör enligt de anvisningar som min naprapat har gett mig.

    SvaraRadera
  3. Det skulle vara intressant för mig att veta
    vilka av bålens muskler
    (i ryggens ytliga muskulatur,ryggens djupa muskulatur,bröstkorgens ytliga muskulatur,
    bröstkorgens djupa muskulatur,bukens muskulatur
    ,halsens ytliga muskulatur och halsens djupa muskulatur) som naprapaten tycker att en löpare
    bör styrketräna,stretcha,töja och tänja för
    att bli en bättre löpare... :-)

    Hans E/IF Linnea

    SvaraRadera