tisdag 5 juli 2011

Liiiiidingö

Knäpper midjebältet, justerar axelremmarna och sen hasar vi iväg. Springer runt Vallen och hakar på spåret i kanten av Kyrkviken.

Ryggsäcken skumpar lite, justerar mera, får den på plats. Känner hur steget har ändrats lite. Kommer mer bakåt och får kämpa mer att få upp kroppen. Ganska snart börjar det strama i vaderna. Är det slut nu? Tänker jag för mig själv. Kommer jag bli tvungen att stanna och släppa P vidare?

Biter ihop och jobbar än mer med löptekniken. Kommer in i lunken, det onda försvinner och nu börjar jag kunna njuta av löpningen och skogen.

Vi säger inte så mycket till varandra, mitt sällskap och jag, utan vi låter tankarna flyga fritt inne i huvudet. Fåglarna kvittrar fortfarande även om intensiteten så här års inte är den samma som i våras. Fukten är påtaglig och jag vet inte om det är svett eller naturens blöta som väter ner mina kläder.

Vi vänder ut mot Elfvik och allt är bara mysigt. Vi njuter av de barrklädda stigarna och samlar mod inför sträckan som kan liknas vid en tvättbräda.

För hur vi än gör så måste vi passera den sträckan. Det går upp och ner under en 5 kilometer och benen får jobba åt alla håll. Det är en ganska så trevlig sträcka som kan ge en bra fördelar under tävling om man springer smart. Följ bara med och pressa inte för mycket just där. Vinsten kammar du hem senare när det går mer utför.

Jag känner mig stark och låter benen jobba på bra. Det är ju träning så det gör inget idag att jag står på en del. Sippar i mig lite vatten och försöker slappna av i mina ryggsäcksbetyngda axlar.

Kommer upp på asfalten strax innan Grönsta och känner mig lycklig. Det bara kom och den känslan behöll jag resten av löpningen. Stannade vid gärdet en stund och drack lite mer innan backen upp. Den är mördande och jag gick faktiskt den senare delen av den. Men jag fick fart på påkarna där efter och kunde rulla ikapp det jag förlorat i den långa utförslöpan på andra sidan.

Ikväll valde jag att inte springa sista milen utan nöjde mig med avslutningen på 15 kilometer. Totalt blev den 1:28 på cirka 17 kilometer.
Det var första steget mot fjällöpningen och Lidingöloppet.

Från Lidingöloppet 07

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar