tisdag 22 november 2011

2012 - vad händer då?


Så, ett nytt träningsår. Ett blankt papper vitt som snö. Eller är det verkligen det? Jag har fortfarande min dröm och mitt mål som jag vill uppnå. Dock inte i år.

I år kommer jag lägga om fokus. Få huvudet att inte stirra sig blint på sub40 utan bli mer avslappnad och bekväm i höga farter och ansträngningar som får musklerna att krulla sig utan att känna press att det bara måste uppnås, drömmen.

Jag kommer köra det som jag älskar att träna. Terränglöpning och orientering.

Till min stora lycka kommer det även nästa år finnas en hel drös med tävlingar runt om i landet som har terräng i lagom långa distanser. Jag kommer bygga min tävlingsplanering på Salomon trail tour med ett par tre tävlingar på våren och ett par tre på hösten. Inte fler. Jag måste ha tid att träna. Det är mitt livselixir. Utan träning krymper jag.

Som pricken över i, som grädde på moset, som solsken en sommardag kommer jag även att springa Jubileumsmaran i Stockholm. Dock är det ett lopp som inte är prioriterat. Jag ska ta mig runt leendes och vinka till publiken. Det är målet med det loppet.

Och jag kommer springa en fjällmara under augusti. Det ska bli riktigt, riktigt kul. Ett äventyr!

Då var tävlingsplaneringen klar. Bara träningen kvar. Hur ska den se ut? ’

Den kommer läggas upp med en grundträningsperiod där jag kommer springa långa och lite lugnare pass med terräng och backar inlagda. Det blir fokus på styrka och uthållighet. För att inte tappa snabbheten helt kommer det finnas en del tröskelträning med samt korta stegringslopp för att kroppen ska minnas fartens tjusning.

Jag kommer även köra mycket styrka. Både för bålen och benen.  Jag tycker mig ha tappat en del benstyrka så det blir till att jobba på det under vintermånaderna.
Varje månad under vintern kommer jag även lägga in ett testlopp för att känna på formen och se om det går åt rätt håll. Loppet kommer inte att genomföras på samma ställe och inte på samma distans men genom att analysera känslan, pulsen och tröttheten hoppas jag kunna få till bra svar.

När våren närmar sig twistar jag över mot ännu mer tröskelträning (gärna kuperat), mer överfartsträning och jag kommer behålla terränglöpningen för att det kommer behövas i fjällen.

Jag kommer successivt släppa styrketräningen men aldrig helt. Minst en gång i veckan vill jag låta kroppen få en duvning.

Nu kommer jag dra ner på mängden en aning för att kunna springa snabbare. Jag har ett begränsat antal timmar jag kan träna och vila på och för att inte bränna ljuset i båda ändar får en parameter ge vika.

De första tävlingarna kommer bli mer nosa och testa på. Se lite hur det känns, är det något som behövs slipas på.

Och den 5 maj är det vårens stora mål. Jag jobbar på att ta en plats i 10-mila laget. Så det kommer även bli en del orientering under vintern. Jag vill hitta tillbaka till min orienteringsförmåga och hitta flytet vid kartläsningen.

Nu har sommaren kommit och då blir det mer mängd igen. Långa pass med mycket backar. Jag kommer bli stammis på Hagahögen samt i Hammarbybacken. En två månaders period med fokus mot fjällmaran. Här är inte farten fokus utan verkligen uthållighet.

När sommaren tar slut och hösten tar vid hoppas jag åter vara inne i en mer fartig period där målet är att lyfta mig ett par snäpp jämför med våren. Inga tävlingar är spikade utan träningen och loppen under sommaren får sätta agendan.

Och ja, detta är en grovplanering som kommer ändras, ruckas på och justeras ett antal gånger innan allt är som det ska.

Nu blir det åka av!



4 kommentarer:

  1. Spännande! Det ska bli roligt att få följa!

    SvaraRadera
  2. Andréa: Jag är lite spänd själv och jag känner mig väldigt hungrig inför 2012

    SvaraRadera
  3. Det kommer bli kanon! Terräng och orientering är du som gjord för! :)
    Har själv tittat lite, lite på Salomon trail tour eftersom jag tror att min kropp mår bättre med lite mjukare underlag men ännu är inget bestämt eller inplanerat. Mitt första mål är bli hel och att få börja småspringa igen.

    Ser fram emot att följa dig nästa år både här och på närmre håll, förhoppningsvis tillsammans någon gång på en löprunda!

    Kram

    SvaraRadera
  4. maria: skynda dig bli frisk så vi kan springa terräng ihop och OL!!!!!

    SvaraRadera