tisdag 20 oktober 2009

Pannlampa L1 från Silva



Vi fick prova olika pannlampor på Sub40-träningen i torsdags och jag fick testa en L1.
Så här säger leverantören:
En effektiv pannlampa med kompakt design. LED-lampa med 3 watts uteffekt. Lyser hela 63 meter och är tillräckligt för löpning eller skidåkning. Till pannlampan finns ett externt batteripack som utökar brinntiden med 300 procent och gör det möjligt att ha batterierna innanför jackan när det är kallt. Som tillbehör finns också ett löparbälte som flyttar ner batterierna från pannbandet till bältet.

• Vikt: 226 gram inklusive batterier
• Max räckvidd: 63 meter
• Max brinntid: 200 timmar (i sparläge).

Så här säger jag:
En ok lampa att ha som komplement när gatubelysningen inte räcker till men att ge sig ut i skogen och orientera är inget jag rekommenderar.
Den satt bra på huvudet och har 3 olika lysstyrkor samt ett läge med blinkande ljus. Det kändes inte tungt att bära även om batterierna i detta fall var monterade på huvudbandet.
Men ändå var känslan att ljuset inte räckte till. Jag skulle rekommendera den för gång och lugn jogg samt om man behöver ljus på huvudet vid exempelvis bilmeckande, trädgårdsarbete och annat lågintensivt.
Jag använde den för att ta mig ner till sommarstället igårkväll och då var den mer än toppen.

Jag har inte provat att ladda den än. Manualen var inte svår att följa. Det ska finnas möjlighet att ha ett extra batteripack och möjlighet att flytta batterierna från huvudpositionen till midjan. Funktioner jag inte testat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar