torsdag 8 oktober 2009

Stadionstafetten

Igårkväll var det dags för en ny tävling i Stockholm. Stadionstafetten.
Det var stafett för lite längre sträckor, 4x800 m samt 4x1500. I samband med detta så var det även en propagandatävling öppen för alla, där lagen skulle springa 5000 meter och ha 3-5 deltagare per lag. När och hur man växlade var nästan fritt. Det skulle ske antingen vid 200- eller 400meters markeringen. Innan kändes det som att detta skulle kunna bli hur kaosartat som helst.
Jag bestämde mig kvällen innan att springa då det behövdes folk. Jag hamnade i lag "De beprövade" och hade två eminenta herrar i mitt lag, MH och TS.
Efter genomgång gav vi oss ut på en gemensam uppvärmning där vi snackade taktik och genomförande. Dagens mål var att inte bli skadad. Lungt och sansat skulle vi köra de 8 stycken 200meters sträckorna (startmannen körde 1x400 och 7x200).
Det är något visst att tävla på Stadion. De historiska vingslagen fladdrade som bara den och stämningen var god bland de 30 lag som skulle springa i 2 heat.
Starten gick och MH springtade i väg som en gnu och höll bra fart. Växlingen över till mig gick bra och det var ingen risk för vare sig under- eller överväxling.
Och så i väg. Snabbt ska det ju gå eftersom varje sträcka bara är 200 meter. Jag hade ingen egen tidtagning på mig men känslan i kroppen sa att jag låg på ca 37 s. Försökte tänka på tekniken, att vara aktiv i min fotisättning och få upp knäna rejält. Det hjälper massor att tänka så, då utför benen det nästan så som man vill. Jobbade bra med armarna och tänkte framåt! Framåt!
Växlingen till TS gick också bra och jag fick pusta en 75 sekunder innan det var dags för nästa etapp. Efter att ha kört en fyra upprepningar började blodsmaken komma och det rev i lungorna. Hade det varit träning hade jag funderat på om det gick för fort. Nu var det bara att köra. Tävling ju!

Vi kom i mål på 15:28 och 6:e mixlag. Totalt kom vi på 14 plats.

Jag rekommenderar att köra stafett. Det är ruskigt kul om man är van ensamvargslöpare. Att ha ett lag att springa för. Jag hoppas att tävlingen kommer tillbaka nästa år och att det kommer massa fler icke klubbanslutna lag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar