fredag 30 oktober 2009

Sub40 före 40, del 6

Torsdag igen och det innebär träning med Sub40-gruppen. Som vanligt är jag lite smånervös och spänd. Märks nog en del. Ser och beter mig fokuserat innan passet. Inte många leenden på mina läppar. Nästan hela gänget är med. Stämningen är på topp och det är en genomgång av passet.
Vi ska vara i Humlegården. Mitt i smeten, mitt i stan. Lite läckert att det går att bedriva högkvalitativ träning ett stenkast från Stureplan.
Kvällens pass består av 3 kilometer progressiv löpning, det vill säga tre varv runt Humlan. Första varvet ska springas lite under tröskelansträgning, varv två ska betas av i tröskel och varv tre är det bara att mörsa på men ändå inte blåköra. Ja men vad är detta för mesigt pass säger ni.
Ha! Detta är inte ens hälften av kvällens träning. Efter att fått pusta ut en kort stund (att vara långsammast innebär kortast vila mellan övningarna)tar vi oss till mitten av parken och Linnéstatyn. Där blir det mångsteg i uppförsbacke innan vi ska köra 8-10 varv med backintervaller. Vi använder oss av allérna mot Engelbrektsgatan och mot lekparken, Karlavägen för vår uppgift. Båda backarna bildar ett varv.
Det ska vara tempoväxling så uppför i rejäl fart men ändå inte så att man kroknar helt efter några stycken. Nerför i distansfart och på platten mellan alléerna så gasar man på en aning innan nästa backattack startar.

Jag springer med Henrik, vi är jämna och peppar varandra att våga stå på. Malin och Lisa tjoar och kommer med piska och goda råd. Det finns ingenstans att ta vägen utom uppåt och i god fart.
Det börjar bli jobbigt, andningen blir ibland lite okontrollerad och frustig, benen börjar tröttna och syran samlar på sig. Efter 7 stycken varv frågar jag Henrik hur många han ska köra. "Åtta" svarar han och det tycker jag låter lagom. Vi kämpar, vi svettas, våra lungor piper av ansträgning.
När vi kört vårt åttonde varv kommer jag med den goda idén att vi kör ett ben till på varv nio. OK säger Henrik och vi spurtar upp mot Engelbrektsgatan. Distansfarten ner mot statyn har övergått till jogg. Inte mycket klipp i stegen nu.
-Fasiken, Henrik. vi kör ett ben till så har vi ett helt varv till avklarat och kommer upp i nio totalt, säger jag (notera att meningen stötvis pratas fram för att hinna andas mellan orden). Ett grymt till svar och vi susar iväg.
Nio hela varv fixade. Gaaahhhh...härlig känsla. Meh, bara två backar till så har vi kört hela träningen och kört lika många som "snabbfötterna" (de som redan fixat under 40 minuter på milen).
Kom igen nu Henrik nu kör vi!!!!!! JAAAAAA, får jag till svar. Vi avverkar de två backarna och med en känsla som om kroppen var full av sockerdricka när vi klara, det bara bubblar. På den sista intervallen fick vi draghjälp av Pontus som skötte sin uppgift med bravur.
Efter är jag stolt, nöjd, glad och betydligt mer pratsam än innan. Utan Henrik vid min sida hade det bara blivit åtta intervaller och inte lika snabba.
Det jag är mest nöjd med är att jag tog in på Magnus uppför. Jag orkade stå på i backarna och jag tänkte på teknik och att verkligen attackera uppför.
Tillbaka på gymmet fick vi var sin signerad bok av Malin som present för väl utfört pass. Kändes fint att få en present (jag är så lättköpt).




Detta var den sista träningen på provmånaden och utvärdering kommer i ett separat inlägg.
Vill man läsa hur träningen var ur coachernas perspektiv så är det här man ska kika.

10 kommentarer:

  1. Alltså nu börjar det gå lite för bra här tycker jag!!;-)

    /Jim

    SvaraRadera
  2. Himla kul att läsa din blogg! Spontant kan jag inte annat än tro att du kommer fixa målet.
    /Joey

    SvaraRadera
  3. Vilken kämpaglöd! Kanske, kanske måste du skriva om målet till bättre än sub40? Ibland är rätt sällskap allt som behövs för att gnistan ska tändas, man lyfter sig själv och proppen lossnar.

    SvaraRadera
  4. Jim: he he är du nervös för milperset?

    SvaraRadera
  5. Joey: Vad kul att du gillar att följa min resa. Jag hoppas att det ska gå...men som det känns nu så är det bara att kämpa och gno.

    SvaraRadera
  6. Erik: Jag börjar med sub40. Det är jämt och bra, sen får vi se :-)

    SvaraRadera
  7. Hamnar du mellan 39.59-39.38 är jag nöjd! ;-)

    /Jim

    SvaraRadera
  8. Jim: Mitt mål börjar bli mer och mer precist :-)

    SvaraRadera
  9. Härligt att läsa om din framfart i Humlegården! Riktigt bra kämpat!

    SvaraRadera
  10. Tack, Maria! Hoppas du har lika bra framfart i Central Park. En massa leenden vill jag se på alla bilder :-)

    SvaraRadera