lördag 23 januari 2010

Syfte - en utveckling

Miranda undrade om jag bara menade det träningsmässiga syfte eller om jag även menade andra syften.

Jag menade träningsmässiga syften. Min erfarenhet är att om man bara tränar efter andra syften (ha kul, träna med kompisar, komma ut och lufta sig med mera) så kommer inte resultaten att bli lika bra som om man lägger upp träningen mot ett mål och anpassar träningen efter sin egna person och förutsättningar.

Jag kan ta som exempel. Idag ska jag springa långpass med en kompis. Vi har olika syften med passet men kommer att köra ihop delar av det. Då har vi fått det trevliga och sociala inklusive en energiboost. Detta utesluter inte att vi ändå får ut det som är tänkt för passet av respektive tränare. Vi delar på oss vid lämplig tidpunkt och slutför passet var och en på sitt håll.

Detta gäller ju så klart om man har specifika mål som är prestationsbaserade. Har man målet att må bra så räcker det gott med att ha "mjuka" syften och det är inte fel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar