måndag 15 februari 2010

Ett okej pass

som visade sig vara ett skitpass.

Men vi tar det från början.

Hade bestämt träff med Sub40-Mattias och vi joggade iväg till Hagaparken och tog ett varv på den tänkta intervallbanan som uppvärmning. Kroppen kändes okej, inte sprudlande men okej. Långpasset satt lite i benen.

Det var 7x4 minuter med 2 minuters pausjogg som vi skulle avverka i tävlingsfart. Vi sprang varv efter varv och det var jobbigt. Dock kom jag inte upp i den puls jag ville men andningen var med och benen kändes som om det gick fort, det kändes bra ansträngt och jag kände tillförsikt.

Jag höll mig på ganska så jämt avstånd från Mattias. Han ökade avståndet i backarna men jag lyckades täppa till lite på platten. Mattias såg stark ut och hade bra driv i steget. Jag försökte efterlikna och känna mig stark.

Därför blev jag förvånad och lite ställd när jag såg etappfarterna. De var riktigt dåliga och de föll som en gråsten i Östersjön.

Så om detta var min tävlingsfart kommer jag inte komma under 43 minuter i vår. Jag hoppas att det inte var facit som utspelade sig i Haga ikväll.

Tack Mattias för att du tog dig tid att springa med mig ikväll.



Charlotte Kalla är en inspirationskälla!


6 kommentarer:

  1. Tack själv, vi får försöka glömma detta pass och gå vidare, jag vet inte om 86% av maxpuls är godkänd tävlingsfart, men troligtvis inte :-)
    Har f.ö sällan träffat ngn med så bra träning-psyke som dig...
    Ps. Med tanke på ditt 22 km pass igår så kanske det inte dagens pass var så tokigt ändå!!

    SvaraRadera
  2. Ja, 22km på moddigt underlag kan nog ta ut sin rätt! Hur var underlaget nu idag? kanske att även det drog ner tempot lite. Eller så hade du helt enkelt en dålig dag. Ett dåligt pass kan man väl ha...

    SvaraRadera
  3. Mattias: Jag hade någon liknande puls och det är väl mer åt maraträningshållet :-)
    Vi ska vara nöjda med dagens pass. Vi hade ju båda en tuff träningshelg bakom oss och att då toppa med halvmoddiga intervaller var kanske inte optimalt. Men vi genomförde det! Nästa gång kör vi sån där militäröveraskning du pratade om. Jag är på! :-)

    SvaraRadera
  4. Carina: Du har rätt. Det går inte att vara på topp jämt. Och bara för att det är ny vecka så har ju inte träningen från veckan innan gått upp i rök. Det var en dag på jobbet helt enkelt. Nu ska jag löpvila i två dygn så jag är riktigt löpsugen till nästa pass. Jag lär så länge jag tränar :-)

    SvaraRadera
  5. Nu får du lugn och ro en vecka utan stress och press ifrån mig, men jag vill inte får stryk när jag kommer hem igen...ok?

    SvaraRadera
  6. Mattias: he he när du vilar tränar jag...nej då, lovar att inte springa i från dig.

    SvaraRadera