tisdag 9 februari 2010

Vad tycker du är en bra instruktör?

Egentligen är detta inlägg mer eller mindre OT men jag kan inte låta bli att få ner mina tankar i detta ämne.

Jag har en bakgrund som gruppträningsdeltagare och även som grupptränare så viss erfarenhet har jag i ämnet.

Här om dagen fick jag inläggets rubrik som fråga och jag tänkte svara så gott jag kan på det.

Jag delar upp det i mjuka och hårda värden och börjar med de hårda.

En bra instruktör ska vara tydlig, informativ och förklara syften med träningen/övningen. För mig är det viktigt att det finns ett syfte med en övning så att jag förstår varför jag gör den och var det ska kännas. Och jag ska lätt förstå hur den ska utföras samt få feed back på om jag gör rätt.

Instruktören ska även berätta för mig hur länge en övning eller exempelvis en intervall ska pågå och att berätta antalet intervaller totalt så att jag kan ligga på rätt intensitet. Det är även bra att meddela typ halvtid eller liknande så att jag kan pressa mig extra.

Mjuka värden: Detta är helt individuellt i mina ögon. Det beror på personligheten hos instruktören. Jag kan ta mig själv som exempel. Jag är som instruktör ”pratig” på gott och ont. Jag informerar hela tiden vad som är på gång och hur saker ska göras samt hur långt det är kvar. Jag kan pusha ganska rejält och är inte rädd att höja rösten om musik och övning tillåter det. Jag kanske skulle pass som Army instruktör?

Sen har vi instruktören som är lågmäld som person. Men det betyder inte att coachningen genom passet är tråkigt utan det kan bli hur bra som helst om personen i fråga är den typen. Det behövs inget tjo och tjim för att pressa sig det allra lilla sista utan det görs ändå.

En tredje variant är den instruktör som med sin kropp och med få ord exakt kan beskriva hur en övning ska göras och med hjälp av musiken får folk att lyfta från golvet. Sådana pass kan vara magiska.

Val av musik är även det viktigt. Det som aldrig brukar funka är om instruktören inte använder sig av musik som den själv gillar eller som inte alls passar till övningen. Dessutom är det väldigt bra om övningarna följer musiken (eller tvärt om). Det är hopplöst att ösa på om musiken inte är ösig.

Sen en väldigt personlig åsikt om att inte använda allt för många olika övningar i ett block.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar