lördag 27 mars 2010

En trevlig avslutning på träningslägret

På programmet igår stod det intervaller. Jag hade bestämt att köra efter Marias program, det vill säga 10x60 sekunder med 60 sekunders ståvila samt 5x30 sekunder med 30 ståvila.

Sprang bort mot samma stig som jag körde tusingar på. Jag trivdes där och behövde en positiv känsla runt mig.

Planen var att jag skulle komma 300 meter på en minut. Det motsvara ungefär 3:20 minuter per kilometer.

Satte av i den första intervallen och det kändes stelt och kantigt. Men jag försökte att slappna av och hitta flytet i löpningen. Det var ett annat mål med träningen. Flytet. Att känna att jag kan rulla på i ett högt tempo utan att det tar för mycket energi.

Det tog några intervaller innan flytet började komma. Det är en skön känsla när det kommer. Då känner jag mig oövervinnerlig och stark.

Det rullade på och helt plötsligt hade jag avverkat mina 10 intervaller. Och de hade slutat på 300 meter. Skönt!

De 5 stycken 30 sekunders intervallerna gick okej men inte så mycket snabbare än de 10 innan. Visserligen var vilan kortare men på 30 sekunder kom jag inte upp i lämplig pulsnivå. Benen och resten av kroppen var trötta helt klar.

I morse blev det en lugn morgonjogg på 6 kilometer och det är med lite vemod jag lämnar Monte Gordo även om det samtidigt ska bli skönt att komma hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar