torsdag 17 juni 2010

"Blir du inte uttorkad av det?"


Den frågan fick jag idag av min yogalärare angående mitt löpande. Först blev jag helt ställd. Vad menade hon egentligen?

-Eh? svarade jag lite trevande för att vinna tid.
-Ja men alltså, får du i dig tillräckligt med näring och vätska eller dräneras kroppen av all löpning?

Ah, då förstod jag mera. Det gäller att se saker och ting från sin frågeställares horisont.

Inom yogan finns det massor av teorier angående mat, vätska, hur kroppens energiflöden påverkas med mera, med mera. (Jag går inte in på det här då jag inte är speciellt haj på den delen av yogafilosofin utan bara konstaterar att tanken bakom energiintag för en del yogi och löpare skiljer sig ganska så drastiskt. Jag vill även poängtera att jag inte lägger någon värdering i detta utan bara konstaterar det jag sett, hört och läst).

Jag meddelade att det inte var någon fara med det då jag äter mer eller mindre ständigt och jämt vilket resulterade i en förundrad blick.

Min egna erfarenhet är att yogan suger ut all vätska i kroppen och att jag dricker bra mycket mer efter en yogasession än efter ett löppass. Jag dricker som en kamel kan jag glatt konstatera och samtidigt inse att det som ligger en varmast om hjärtat är det som är normalt och fullt förståeligt och kan samtidigt vara hur mystiskt som helst för någon annan.

Det är bra att i bland bli påmind om att se saker och ting från en annan vinkel.

4 kommentarer:

  1. Verkligen - jag har funderat mycket på det här med vätskebalanser och så det sista. Jag har en tendens att lägga på mig vätska, något jag märker direkt när jag joggar, att det blir tyngre liksom.
    Men när jag har kört lite längre (för mig) joggingpass i några dagar i sträck börjar jag märke att jag svettas mindre och att det överlag inte kommer ut så mycket vätska ur kroppen så att säga, samtidigt med detta brukar prestationen gå ner rejält. Uttorkning kanske?
    Jag har hört fler som säger det där med vatten och yoga, de dricker som indiska tempelelefanter efter ett yogapass, och kissar lika mycket :D

    SvaraRadera
  2. DrAnnika: Jag tror det är lätt att hamna på lite underskott ibland om man kört mycket löpning. Det är liksom svårt att dricka ikapp innan nästa pass. Man ska nog se upp om man börjar se ut som ett russin :-)

    SvaraRadera
  3. Jag dricker som allra mest när jag legat stilla på en massagebänk i en timme:)

    Visst är det intressant, hur olika "flöden" påverkar. Löpningen borde göra mig mer törstig eftersom jag förlorar vätska!

    SvaraRadera
  4. Katarina I-M: Ja massage är inte nådigt mot törsten. Som om kroppen vill rena sig med hjälp av vatten.

    SvaraRadera