onsdag 16 juni 2010

Parloppet 2010

Jag hade planerat att springa loppet men av randiga skäl och rutiga orsaker så gick planen om intet tills en adept till Coach Lisa skulle springa.

Jag fick den stora äran att få dela lag med Jonas.

På vägen till vår samlingsplats sprang jag delar av banan och såg att de dragit om den en liten bit och detta för att göra den längre. Förra året insåg de att banan var bara 4,9 kilometer och det var skönt att se att de tagit åt sig av kritik och förslag. För de hade dessutom två startgrupper med startmellanrum på en timme. Det blev inte så trångt efter banan.

Gråkallt men perfekt väder att springa i. Starten går och jag jazzar iväg med alla de andra. Som tur var stod jag längst fram, vis av erfarenhet att det är det enda rätta stället.

Jag försöker hejda mig lite och inte tjurrusa efter de andra men första går en aning för snabbt för jag känner i benen att idag är de inte hundra på topp. Men det är bara att gilla läget och kuta som bara den. 3:53 hamnade 1:a kilometern på. Under den andra kommer Koppartältsbacken och även om jag trampar om en hel busslast och kämpar landar den på 4:17.

Inte helt nöjd men jagar, jagar och jagar. Försöker att glömma de sprungna metrarna och fokusera på Framåt! Kilometer tre går utför en del och jag försöker nyttja det men sista biten av den går uppför backen längst med E4. Den är inte superbrant men väldigt lång och seg. Klockar in på 4:20. Men vad är detta??

Nu behövs skärpning om det ska bli något. Försöker mobilisera mig men det går inte riktigt. Nu börjar det lukta lite hemlängtan men inte ens det får mig att riktigt få till det. Kilometer fyra 4:01 och den går massor utför.

Nu då, sista chansen. Trumma på benen, jobba kroppen! Kilometer 5 3:58

Kommer i mål på 20:32. Visserligen pers men jag säger som min coach. "-Bra, men du har mer att ge." Och jag kan bara stämma in i det konstaterandet.

Det jag tar med mig är att jag hade en bra puls. Snittade över tröskel. Att jag måste träna mer kuperat. Jag tappar för mycket fart uppför. Jag måste kunna växla tempo fast jag är trött.

Jonas sprang riktigt fint och var ingen gentleman och släppte mig före in i mål.

Team Lisa Blommés adepter kom in på plats 17 och jag hade väl en 22 plats bland tjejrna (dam- och mixklass).

På upploppet. Måste också lära mig spurta och inte lägga mig platt Foto: Parloppet




Jonas och jag summerar loppet.Foto: Parloppet


8 kommentarer:

  1. Jag tycker som vanligt att du är grym :) Tänk vad du kan få till om du har en perfekt dag!

    SvaraRadera
  2. Grattis till perset!!!

    Jösses, du persar på en kuperad bana och, vad jag kan utläsa ur inlägget, så är du ändå inte riktigt nöjd. Du kan mer! Bra!!

    SvaraRadera
  3. Låter bra, pers men inte nöjd. Du verkar ha mer att ge. Ska du springa några banlopp på 5000/10000m i sommar?

    SvaraRadera
  4. Andréa: Jag hoppas hitta en lämplig dag att bli nöjd på. :-)

    SvaraRadera
  5. Carina: Tack så mycket. Jo det var en ganska så kuperad bana och jag är nöjd på ett sätt men vet att det finns liiite till där i kroppen.

    SvaraRadera
  6. medeldist: Det finns mer måste bara förstå hur jag får fram det. Jag tänkte köra 5000 m på Sommarspelen och om jag är hemma kör jag nog Långlöparnas kväll.

    SvaraRadera
  7. Mattias: Tack! jag närmar mig din rygg ;-)

    SvaraRadera