torsdag 28 oktober 2010

Späckad onsdag

Onsdagen bjöd på en fullspäckad tillställning. Förutom morgonyoga och sedvanligt jobb (som nu är väldigt intensivt innan resan) blev det möte om årets träningsupplägg i FK Studenterna och sist innan hemgång var jag på gymmet och fick en genomgång av gymband.

Träningsåret kommer börja med en fin och lugn startperiod där syftet är att öka den aeroba kapaciteten. Även om det inte är bara lugnt utan varje pass har mer eller mindre insprängd del av någon slags fartökning så kommer detta passa mig som hand i handsken för att återuppbygga träningskroppen.

Efter det kommer en period då uthålligheten ska slipas och formas. Då hoppas jag vara tillräckligt stark för att kunna vara med där i februari när tåget går.

Mötet var informationsrikt men jag var tvungen att avvika för att ge mig av till gymmet. De bjöd på genomgång av gymband. Nyfiket hade jag skrivit upp mig på genomgången och då det inte var några andra som ville vara med denna sena timme fick jag privatlektion.Många fina övningar tog jag med mig och jag kan helt klart lägga in det i min vanliga träning. Det var utmanande, jobbigt och jag tror det kommer ha bra effekt på min bålstabilitet.

10 kommentarer:

  1. Gymband - låter som lite TRX?
    Ser att många nu gör sina egna band, även Casall har ett.
    Kul att det börjar bli så stort. Det är jättebra träning. Har själv hållt på med detta i ca 1,5 årn :-)

    SvaraRadera
  2. Det kör jag med! Riktigt bra träning!

    SvaraRadera
  3. Intressant med en ny träningsform, känner inte igen det alls faktiskt. Gummibandsträning är ju bra, verkar vara något liknande det där.

    SvaraRadera
  4. Band är bra, liksom boll. Är nyfiken på Redcord, verkar bra!

    //Skidtoken

    SvaraRadera
  5. Sådana där band hänger det på lite olika ställen på Balance. Ser grymt jobbigt ut när dom kör med dom. Just den där instabiliteten som gör att många muskler får jobba.
    Ska försöka få en genomgång där så jag kan använda dom sen!

    SvaraRadera
  6. Fit-Eva: Jag har förstått att det är lite "kärt barn har många namn" och många tillverkare. Jag är glad att mitt gym har sådana nu. De ska bli permanenta men just nu får man montera dem själv varje gång.

    SvaraRadera
  7. Sussie: Ja, jag insåg det att det är bra komplement/ger variation mot boll etc. Vi kommer bli så starka, så starka :-)

    SvaraRadera
  8. Carina: Lika men ändå inte. Det är fasta band utan elacticitet så det är inte motstånd på det sättet. Rent träningsmässigt är det mest likt boll skulle jag säga med mina små erfarenheter.

    SvaraRadera
  9. Skidtoken: Ja, redcord är väl en variant/en typ av bandträning. Och det ska tydligen vara lätt (?) att se med redcord om det finns obalans i styrka etc (detta kanske man kan göra med all slags bandträning?) Det ska jag undersöka. Jobbigt och kul var det i alla fall.

    SvaraRadera
  10. Maria: Jag tycker du ska grabba tag i en instruktör där som får visa lite. Variera träningen och få lite lekstuga samtidigt. Jag skrattade mycket :-)

    SvaraRadera