onsdag 8 december 2010

Fundrar

På jobbet håller vi på med en undersökning om hur vi trivs med och på jobbet. Både i arbetsgruppen och på företaget i stort. Jag hoppas på denna undersökning och jag hoppas att vi kommer jobba igenom de förbättringsförslag som kommer upp i gruppen. För det är viktigt att trivas och känna att man har de rätta verktygen för att kunna göra ett fullgott jobb.

Enligt undersökningsföretaget finns det fem ord som krävs för att kunna genomföra en uppgift och det är följande

Jag vill – känna engagemang för uppgiften

Jag vet – upplever mig informerad om arbetet

Jag kan – upplever mig kompetent för uppgiften

Jag får – känner att jag har befogenhet och förtroende

Jag bör – känna ett ansvar för mina arbetsuppgifter

Och det är det som ska undersökas. Har varje medarbetare all fem orden med sig i sitt dagliga arbete?

Och jag funderade lite och kom fram till att det skulle gå att applicera detta på ett idrottsligt mål. Jag tar mig själv som exempel. Jag vill springa milen snabbare än 40 minuter. Målet är specifikt (sub40 på 10 km), det är mätbart (10 kilometer landsväg eller 10 000m på bana och tävling), jag har accepterat det (jag ser det som en utmaning jag vill göra) och det är rimligt och tidsatt (40 minuter är tufft men inte omöjligt att genomföra innan jag fyller 40).

Målet är satt och projektet startat. Men hur känner jag inför detta? Har jag alla fem komponenterna för att kunna genomföra uppgiften i tid?

Jag vill – genomföra en tävling och springa så snabbt

Jag vet – hur jag ska göra för att uppnå målet (genom coach och egen erfarenhet)

Jag kan – med lite mer träning och fler tävlingar

Jag får – både för mig själv och min familj. För det tar ju lite tid detta.

Jag bör – för att visa att det går för en ”tant” att springa snabbt trots heltidsjobb etc.

Och det är detta som jag funderar över. Har jag viljan? Vet jag verkligen hur? Och hur är det med ”böret”?

Det är lite frågor som kommer stötas och blötas de närmsta veckorna medans jag tränar upp mig efter de 5 veckornas förfall.

Planen under uppbyggnaden är att få till en 2-3 styrkepass i veckan och även få en 2-3 yogapass. Resten av träningen går till konditionen. Så där blandar jag högt och lågt. Löpning, spinning och kanske lite crosstraining om jag får med mig pannbenet.

Denna vecka börjar jag med ungefär 2 timmar kondition, där jag springer i 1,5 timma totalt. Och nästa ökar jag upp till 2,5 och forstätter med 30 minuter per vecka till jag nått en 4-5 timmar kondition. Efter det kan jag börja kika lite på fartlek och liknande.

Står och funderar lite Foto: Micke Sjöblom

2 kommentarer:

  1. Jag försöker också att mixa min träning massor, lägga in yoga, stretch, core och styrka.

    Vad ingår i din styrketräning?

    SvaraRadera
  2. Carina: Vi tror på samma upplägg ser jag. Bra! Skriver ett inlägg om vad jag styrketränar. Blir så långt i en kommentar. Havf tålamod!

    SvaraRadera