onsdag 17 augusti 2011

Glöm inte att vila!

Det här är en påminnelse till mig själv och till er där ute som kanske tränar en aning för mycket just nu.

Vad är att träna för mycket?
Det beror helt på hur du lever i övrigt. Heltidsjobb, småbarn, andra åtaganden. Det är bara du som kan avgöra.
Dessutom beror det på hur mycket du sover per natt.
Allt är individuellt men en tumregel kan vara att det bör vara minst 8 timmar sömn per natt om du tränar en 5-8 timmar per vecka. För att låta kroppen återhämta sig ordentligt mellan träningspassen.
Och maten! Glöm inte maten! Både vad du äter och hur mycket. Har du problem att få till nyttig mat på exempelvis jobbet så är en chokladkaka bättre än inget inför träningen på kvällen.

Och försök att ha så roligt som möjligt på träningen. Visst, det finns träningstillfällen som inte är de mest skrattframkallande men försök hitta en liten glimt av nöje i varje pass. Kanske var det en rolig sak någon förbipasserande sa eller gjorde. Eller var rundan extra vacker just ikväll i den röda solnedgången.

Men ibland räcker inte allt detta till utan du kanske tappar aptit, sover sämre, får inte till träningen. Då är det dags att dra i handbromsen. Lägg in fler vilodagar, ät lite mer och gör helt andra saker än träning.

Det är svårt att inte tänka tankar som "Nu kommer jag tappa allt jag byggt upp" eller "Jag bara måste träna detta pass annars kommer jag aldrig nå mitt mål"

Men jag lovar, du kommer tappa bra mycket mer om du inte vilar och äter de där extra dagarna.

Så idag levde jag som jag lär. Hoppade över löpträningen och gav mig ut på en promenad med energigivande sällskap. Vi knatade i två vackra timmar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar