torsdag 20 oktober 2011

It's time for Kenya

Efter fikat idag började det regna. Och blåsa. Och bli mörkt.

Trots gårdagen var löplusten inte på topp. Twittrade lite och fick tips, råd och pepp.

På schemat idag stod det progressiv löpning (kenyansk löpning) från långsamt upp till Lidingöloppsansträngning och hålla på i 75 minuter totalt.

Utan att tänka när jag kom hem agerade jag och stod helt plötsligt klar för träning ute på gatan. Planen var att köra 20 minuter i varje tänkt fart för att sen jogganer i en 15 minuter.

Började bra, var verkligen noga med att inte ha någon fart alls. Tänk känsla: has. Snitt farten på de första 20 minuterna var runt 5:20 minuter per kilometer. Allt kändes bra. Lite tunga ben kanske men inget som störde. Drog mig bort mot Strandvägen och Djurgården.

Del två av passet kändes ännu bättre. Nu började farten kännas riktigt behaglig och jag snittade runt 5 minuter per kilometer. Trots en del helmörka partier kunde jag hålla farten och jag snubblade inte en enda gång. Plus till mig!

Och nu kom jag till den sista akten och målet var att hålla runt 4:45 minuter per kilometer. Det gick bra och jag fick lite hjälp av en man som inte gillade att bli omsprungen. vid Djurgårdsbrunns kanalen.

Men jag tycker det är kul att en del blir så störda av att bli omsprungna. Om det beror på att jag är tjej eller om det inte spelar någon roll vem som springer om vet jag inte. Men jag grillade honom väl. Inte direkt medium rare där direkt.

Hur som haver efter lite pustade vid Djurgårdsbron lufsade jag hemåt och hade missbedömt tid och avstånd. Lyckades pricka in 90 minuter ganska så precis och 18 kilometer.

Ett rejält dagsverke och grundträningsperioden är härmed officiellt invigd.




2 kommentarer:

  1. Först trodde jag att du skulle till Kenya men sen när jag läste några rader till så förstod jag! :)
    Bra jobbat!!!! Men du får nog ta och lära dig klockan lite bättre..... ;)

    Kramar

    SvaraRadera
  2. Maria: He he nej så långt bort ska jag inte. Klockan är svår. Jag får kvarsittning på den lektionen :-)

    SvaraRadera