fredag 16 mars 2012

Flow - Flyt

Igår fick jag till flytet i tröskelträningen. Allt bara gled friktionsfritt och benen trummade på.

Planen var att köra 1-2-3-2 kilometer i 4:20-tempo. Under dagen hade jag dock känns mig inte helt i form så jag ställde om mot 4:20-4:30 för att inte göra mig stressad.

Vi var en lite mindre men väl samlad grupp som gav oss av mot Tjejmilenbanan. Jag tycker det är en bra träningsbana. Flack men inte platt. Det är hela tiden saker som händer under fötterna. Banan böljar fram och med jämna mellanrum så det finns tillfällen att få trycka på med benen då det blir lite brantare kullar och längre slakmotor.

Första kilometern gick på 4:20 minuter per kilometer. Och det kändes redan bra i kroppen. Intervall nummer två med lika många kilometer var den långsammaste. Det var inte speciellt backigt uppför utan snarare att det gick aningen utför. Jag kan inte säga att det var jobbigt utan det var på 4:27 som farten hamnade. Möjligt att jag var lite för loj i löpningen.

Efter joggvilan kom kvällens längsta intervall på 3 kilometer. Och då gick det bättre. Vågade ligga på mer och jobba mer med kroppspositioneringen och steget. Kunde klocka in på en snittfart på 4:23 minuter per kilometer.

Samma fart höll jag på den sista intervallen och det kändes bra under hela passet. Jag hittade tröskelflytet, kunde jobba utan att kämpa.

Så det blev totalt 8 kilometer kvalitetsträning. Nöjd med träningen.

Från en Premiärmil

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar