lördag 7 april 2012

Det här med orientering

Idag gjorde jag ett nytt försök att göra årsdebut i skogen.

Målet var Järlas Vårtävling och jag hade anmält mig i Öppen 8. Detta för att jag inte vågar köra i D35 än.

Tog tuben ut mot Söder om Söder och hamnade tillslut i Nackareservatet.

Knatade bort till starten, greppade min karta och satte av. Allt flöt på fint. Jag hittade höjdkurvorna, punkthöjderna och det blöta. Vågade inte riktigt lita på stigarna då området ändrar promenadstråk lika ofta som jag köper kläder.

Tog ettan efter en krok, fick till kontroll 2. Jag satte av mot kontroll 3 och satte 4:an efter en liten sightsing på ett berg.

Men sen gick det bara utför. Alltså kontroll 5 bara fanns inte. Jag hade full koll på var jag var, jag stegade. Jag hade sista säkra. Jag tog omtag men icke att jag hittade kontrollfan.

Tillslut så kom en annan lirare och hade samma och kunde visa mig rätt. Det fanns ingen skärm! Men va faan, tänkte jag i mitt stilla sinne och blev en smula irriterad.

Nu är det ju så att man ska kunna orientera utan skärmar men dels var jag så inne på att leta vit/orange i skogen och dels är jag inte en speciellt bra orienterare så jag behöver alla kryckor jag kan få.

Ytterligare en kontroll saknade skärm men nu var jag mer beredd.

Sen gick det bra ett gäng kontroller till och så kom jag till kontroll 13 med 78 som definitionskod. Den var totalt omöjlig att hitta. Det var rena turen att jag stötte på den. Eller tur och tur. Jag kammade igenom området som värsta CSI-agenten. Jag hade hittat ett mordvapen om det legat ett där.

Efter den kontrollen var jag så arg att jag gick på ren och skär ilska den sista biten in i mål.

Nä, det var inte min dag den här dagen heller i orienteringsskogen.

Hoppas på ny chans på måndag.

Glad påsk på er!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar