onsdag 11 april 2012

Terränglöpning och intervaller

Igår var planen att köra totalt 75 minuter där en liten stege var insprängd.

Stegen såg ut som följer: 4-3-2-1-2-3-4 minuter med halv joggvila mellan. Farten var satt till LT på 4 mintersintervallerna och på en minuten så var farten LT-20. Alltså stegrande fart anpassat till tiden.

Vi började passet med terränglöpning i de tre spåren som finns i Lill Jansskogen under de första 30 minuterna. Sedan en ovanligt kort löpskolning där gruppen körde vristlöpning, skipping och stegringslopp medan jag stretchade vaderna.

Jag var glad över att vi var i skogen och körde då det blåste rätt rejält på de öppna fälten och regnet trummade ner mot marken. Inget vidare värst vårväder och det kändes långt borta med kortbyxor.

Intervallerna förlade vi på grusvarvet vid Stora Skuggan. En slinga som är lätt kuperad och har bitvis lite för mycket grus. Inte så trevligt alla gånger men ger bra träning och pannben.

Första intervallen kom jag i väg bra. Kände mig stark och hade en aningens för hög fart. Planen var att ligga i 4:20 minuter per kilometer. Fick till 4:15.

Sen tog det liksom stopp. Det fanns inte mer att ge i kroppen. Benen kändes okej men flåset var inte med. Motvinden var nog en bidragande faktor till att jag inte lyckades skrämma upp farterna nåt vidare men vinden ska absolut inte ha hela skulden.

Fokuset blev att få till ett bra steg. Att jag skulle känna mig lätt och avslappnad när jag sprang. Jag har en tendens att spänna mig lite för mycket och då blir det ju inte lättare att öka på farten.

Treminutersintervallen gick på 4:13 minuter /kilometer sen blev det 4:14 respektive 4:09 på de resterande. Kände mig flåsig och inte helt i slag.

Jag ville inte ge upp utan jag kämpade på på de återstående 3 intervallerna som gick en aning bättre fartmässigt.
Jobbade vidare på steget och jag kunde verkligen känna skillnaden när jag låg bra i steget och när jag föll ihop och neg mig igenom löpningen.

Farterna på de sista blev 4:08, 4:13 och 4:19 så det blev en bättre avslutning än början.

Joggade ner hemåt och fick till en knappa 15 kilometer.

I det stora hela är jag nöjd med dagens pass och det är skönt att vara igång igen efter sjukdomen.

Behöver ha en solig bild

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar