fredag 11 december 2009

Eutopia är död, länge leve Eutopia

Detta är ett inlägg om min favoritsko. Den sko som jag använder både till distanspassen och till snabbhetspass, då jag inte behöver en väldigt lätt sko för den mentala bitens skull. Sprang Stockholm Marathon i vårens utgåva tidigare i år.

I onsdags hade vi klubbkväll på Runners Store och Puma var värd med Anders Szalkai i spetsen. Det var fina erbjudanden på kläder och jag shoppade loss en aning.

Anders hade en liten genomgång av nästa års skor och till min lycka var Complete Eutopias rykte om att försvinna från sortimentet helt fel. Den ska dock utvecklas lite.

Vårens sko, som kommer i butik i januari, är byggd på samma bottenplatta (sula skulle jag säga som lekman) men med en aning hårdare blandning på gummit, då det kommit kritik om att det är ganska lätt att trampa igenom skon.
Det problemet har inte jag känt av och de få shoretalen kommer inte att göra någon skillnad för mig hoppas jag.

Överdelen av skon har luftigare utseende och det har blivit en mer ventilerad textil samt att vikten gått ner ett tiotal gram tack vare det. Det tycker jag är positivt att foten blir mer luftad. Viktskillnaden har för mig inte någon större betydelse. Den besparingen kommer inte att göra mig till någon snabbare löpare men att få en bra löpkänsla när jag springer är viktigt.

Mina stortår är av den modellen att de spretar uppåt när jag går eller springer. Det gör att belastningen på framsida underben blir hög om skon är för tung och jag måste använda mer muskelkraft vid flexning av foten och då blir steget mer klampigt.

Utseendet på nästa års sko tilltalar mig. 2009 års modell var lite grå åt diskvattenhållet till med lite lila detaljer. Praktiskt ja men inte så energigivande. den rosa färgen kan eventuellt tolkas som lite mindre seriös, lite mer gymsko och inomhus. Jag tolkar det som kraft och löparglädje.

Bild från Anders Szalkai, Puma



Nu kan jag bara hoppas att skon fungerar lika bra i verkligheten som den ser ut att göra i teorin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar