tisdag 13 april 2010

Gästinlägg: Sub40-Mattias

Det kom en kommentarsfråga från en läsare, som ville veta mer om Mattias lopp och hans träning. Mattias har nu skrivit ett svar.


Marcus,

Med avseende på min träning så följer jag i princip samma upplägg som Ellinor även om jag under vissa perioder bytt ut en del pass pga av jag inte bara haft Sub40 som målsättning utan även ägnat mig åt lite alternativ träning & tävlande.

Du hade en fråga om hur jag genomförde loppet i Lördags och jag blev själv lite överraskad när jag tittade igenom km tiderna. Banan var 5 km och således sprang vi två varv i ganska kraftig vind, men i övrigt var banan ganska lätt-sprungen med bara två mindre backar eller motlut per varv.

Jag hade bestämt mig för att gå ut ganska hårt i Lördags och se hur långt det skulle hålla, normalt så brukar jag ganska så snart falla in i ett "bekvämlighets tempo" om jag inte aktivt tänker på att jag måste försöka springa fort, men den här gången fick jag bra hjälp av andra deltagare som uppenbarligen hade exakt samma målsättning med loppet som jag så vi kunde växeldra i princip hela loppet, jag sprang om i uppförsbackarna och blev omsprungen i nedförsbackarna och på platten varierade det lite.

Tiderna var enligt nedan:
1km: 3:51
2 km 3:51
3 km 3:57
4 km 3:58
5 km 4:05
6 km 4:03
7 km 4:04
8 km 3:59
9 km 4:00
10 km 4:00

Gästbloggare Mattias:

2 kommentarer:

  1. Tack för svaret, och grattis till sub 40! Sjutton att det ska behövas så många snabba km för att ändå ganska precis klara det... Bara att träna på med andra ord! :)

    /Marcus

    SvaraRadera
  2. Marcus: Visst känns det knöligt att komma dit. Men vi får träna på och flytta gränserna. Inte ge upp och använda de som lyckas med sina mål som inspirationskällor och harar :-)

    Glöm inte bort att det tar olika lång tid för olika individer att knapra tider.
    Jag måste påminna mig själv att även om jag inte nått mitt mål lika snabbt som Joachim och Mattias så har jag ändå utvecklats.

    SvaraRadera