lördag 3 april 2010

Påskpuss

Nej, inga påskpussar delades idag ut till Mattias och Joachim men vi hade stämt träff vid vattenpussen Råstasjön i Solna.

Dagens pass var 4 varv runt sjön med ökande fart a la Kenya. Glad i hågen hade Joachim kommit med förslaget 4:20, 4:10, 4:00, 3:50 minuter per kilometer. Mattias hoppade raskt på det förslaget tills han insåg att det skulle alltså köras utan vila mellan.

Då reviderade vi det hela och körde på 4:30, 4:20, 4:10 samt sista varvet i fri fart.

Redan på uppvärmningen från Solna station började jag ana oråd. Det gick tungt med andningen. Bara att inse att nu är pollensäsongen här.

Första varvet gick bra och killarna pladdrade på om ditt och datt. Vi körde i rätt tempo. Även det andra varvet gick okej, men här började jag höra hur ansträngd jag lät fast pulsen inte var speciellt hög. Vi körde i rätt tempo.

På tredje varvet var jag tvungen att släppa samt att ta en liten paus på 10 sekunder mitt på varvet. Öppna upp bröstkorgen och låta lungorna fyllas. Det varvet gick på samma fart som varvet innan. Det vill säga 10 sekunder för långsamt per kilometer.

Då avbröt jag och joggade tillbaka för att köra ungefär sista kilometern med Mattias och hara honom i mål.

Joachim levererade fint och Mattias helt okej. Själv blir jag lite besviken på att inte kunna köra det pass som var tänkt men jag får vara nöjd ändå med tanke på omständigheterna.

På tisdagmorgon har jag bokat en läkartid för att få lite medikament som kan hjälpa mig under våren.

Stretcha måste man

8 kommentarer:

  1. Tack för både sällskap och draghjälp när det behövdes som mest..

    SvaraRadera
  2. Mattias: Tack själv. Bra ryggar hade jag och jag borde ha kämpat på men men får bli annan dag. Hoppas att ditt cirkelpass gick bra. Ska strax stärka mig i gymmet.

    SvaraRadera
  3. Låter härligt, själv körde jag snabbdistans igår med hjärtat i halsgropen. Ert pass lät grymt jobbigt men lika effektivt. Min coach berättade att det är sånt där som vi gjorde igår som ni gör typ hela tiden på era sub40-pass. Huvaligen, maran låter som en "walk in the park" :)

    SvaraRadera
  4. Lycka till i morgon.

    SvaraRadera
  5. Petra: Ja, det är tuffa men roliga pass vi kör. Det är många gånger jag varit helt slut och kräkfärdig. Men jag gillar det!

    SvaraRadera
  6. Svårt att prestera när inte kroppen är med. Hoppas att lite medikament råder bot på det problemet så du kan kuta på som du vill!

    SvaraRadera
  7. Carina: Fick tre mediciner som jag hoppas ska hjälpa. Annars fick jag komma tillbaka. Bra med läkare som förstår hur viktig träningen är.

    SvaraRadera