måndag 1 november 2010

Jo igår började grundträningsperioden

Det får jag nog lov att säga. Även om jag inte är helt uppe i "full mängd" så har jag börjat lägga in lite mer tänk i träningen än att bara nöta distans.

Så i mitt program för dagen stod det 70 minuter löpning med 2x5(60/60) insprängt vid valfri tidpunkt i passet. Vad betyder då detta? 2 serier med 5 intervaller på vardera 60 sekunder och där emellan 60 sekunder jogg. Och det var inte tänkt att det skulle vara stor skillnad mellan de två utan bara en liten fartökning, att markera att det händer något men inte så mycket mer.

Jag sprang bort mot Hagaparken och kände att det skulle vara kul att köra där för omväxlings skull. Och jag ville få lite kuperat och inte bara kasa runt på Kungsholmen som är mer eller mindre platt. Det var ungefär 4 kilometer dit så det blev en rejäl uppvärmning.

När jag kommit förbi Stallis satte jag av i den första serien. Mina ben var inte med på att höjningen inte skulle vara så drastisk utan de pinnande på som om elden var lös. Nåja, bara att ro i land. Försökte att hålla nere farten och lyckades till viss del.

Jag paussprang i drygt två och en halv minut innan nästa serie. Det var skumt och mörkt i Haga och inte många var ute. Ett par hundägare och ett par löpare var allt denna söndagkväll. Som jag tjatat om innan så är belysningen inte den bästa och helt obefintlig på den nya vägen förbi Hagaslott.

Nästa serie var bättre. Jag fick ner farten och det kändes bra i hela kroppen. Lyckades dock på båda varven få in en fartökning i backen upp mot Koppartälten. Det blev väldigt ansträngt men inte höjdes farten direkt.

Sprang hemåt mina 4 kilometer och avslutade med 3 sprintbackar. Det var första gången jag körde det. Har hört mycket om dem men inte kört själv. Väldigt intensivt under 10 sekunder i en ganska så brant backe. För att kicka igång lite muskelfibrer och få till styrka och teknik. Gåvila ner och sen på't igen.

Det kan vara dessa backar som gör att mina ben känns lite tunga idag men inte säkert för när jag gjorde dem så kändes det mer som "Jaha, och?" Så jag tror att jag gjort något fel med dessa. Får konsultera bättre vetande.

4 kommentarer:

  1. Jenny: Ja det känns som om det går åt rätt håll

    SvaraRadera
  2. Ja nu siktar vi frammåt mot 2011 :) :)

    SvaraRadera
  3. Roligt med lite fartlek!! Kan man väl nästan kalla det eller hur? Härligt, back in business!!

    SvaraRadera