onsdag 23 februari 2011

Kallt som i ishavet igår kväll. Intervaller på schemat med Tolvangruppen.

Vi joggade bort mot Hagaparken och strax efter Stallmästargården började vi med första serien av två eller tre, där varje serie innehöll 5 stycken intervaller på vardera 2 minuter och joggvila 1 minut mellan. Serievilan satte vi till 3 minuter jogg.

Det var bitande kallt och snön gnisslade högt under sulorna. Jag tog på mig jobbet som tidskontrollant och utropare. För varje start och stopp blev det ett ”Häpp”.

Trots att musklerna i benen drog ihop sig som trotsiga 3-åringar som inte vill klä på sig overallen fick jag en bra känsla. Det gick att komma upp i steget och jag kände mig stark. Det var fint grepp på vägarna i Haga och det var inte många ute i parken. Vi mötte Running Sweden som körde långa intervaller längs med vägen från tennisbanorna.

Vi körde U-sväng under joggvilan för att samla ihop gruppen. Jag tycker det är ett trevligt sätt att köra intervaller på. Även om man är lite långsammare blir man inte speciellt avhängd. Alla är med!

Till gruppens stora lycka fick vi in en intervall i utförsbacken mot Frösunda. Men där får man inte vila om jag bestämmer (vilket jag fick i går). Där gäller det att ligga i och vara aktiv även när världen lutar åt rätt håll. Det finns många fina sekunder att vinna på att vara modig, aktiv och med i utförsbackarna på tävling. Hela tiden ligga på och vinna mark.

Men som kompensation fick gruppen ett par backar som lutade åt andra hållet till deras stora förtjusning.

När vi kört två serier var vi en liten grupp som gav oss av hemåt medan resterande stannade kvar och körde 5 till. Strongt i kylan.

I år ska jag bli bättre på att periodisera och verkligen ha återhämtningsveckor där kropp och knopp får lite tid att läka och samla kraft. Jag hoppas att på detta sätt bli snabbare och även känna större glädje i varje pass.

Duschen efter var väldigt lång och väldigt varm. Det tar en stund att tina ett par isklumpar till lår.

4 kommentarer:

  1. Bra jobbat i kylan!!! Det var isande kallt igår!

    En sak till att tänka på.... tycker jag....
    Absolut inte styrkepass samma dag eller dubbelpass överhuvudtaget dom dagarna det är kvalitetspass typ intervaller (glöm inte vad du fick lära dig för ca ett år sedan....). Inte heller för tuffa pass dagen före tex intervallpass.
    Allt för att kunna köra max på dom passen där det ska köras på ordentligt. Att skilja på pass och pass så att säga. Att inte få alla pass sisådär utan att få lugna pass när det ska vara lugnt och att få till riktigt bra kvalitetspass när det ska vara det....

    Bara en liten reminder, så att säga..... ;)

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag kör också med pulsering. Har inte gjort det så länge och finner det ibland lite svårt att vila i de lugna veckorna. Men det är väl det som är tricket, att VÅGA vila.

    SvaraRadera
  3. Maria: Helt rätt tänkt av dig och helt i linje med hur jag vill träna. Men jag är lite galen just nu och testar ett annat upplägg under grundperioden. Kan gå helt åt skogen eller funka bra. Känner jag att det barkar åt pipsvängen kommer jag avbryta direkt. Men jag är nyfiken på vad styrkan kan ge mig i tålighet.

    Reminders är ALLTID bra :-)

    Kram!!!!

    SvaraRadera
  4. Carina: Jamen det är ju det som är så himla svårt. Att vila. Svåååårt!

    SvaraRadera