onsdag 30 november 2011

Icebreaker, starka ben och motbakkelöp



Igårkväll var det dags för första klubbträningen på ett par veckor där jag själv fick vara med och springa.

Jag kände av benen från både söndagen och måndagens terränglöpning och på programmet stod det backar av modellen långa.
Jag var lite nervös över att detta helt skulle sänka mina ben och de skulle längta tillbaka till dvalan och löpvilan.

Vi samlades som vanligt vid KTH-hallen och sprang iväg till Haga och ”studentbacken”. Efter att vi kört lite löpskolning och rörlighetsövningar var det dags för 4 stycken vanliga backar med jogg ner. Men det var inte slut där utan vi skulle även köra 4 stycken backar till där vi inte skulle stanna på toppen utan fortsätta över krönet en 50 meter så där. Och då skulle vi trycka till, ta med oss kraften från backlöpningen och på så sätt öka farten.

Väl i backen visade det sig att Runnings Sweden och alla andra Smurfar var där för att köra backe alternativt backvarv. Det var modell kölapp som gällde. Och tyvärr orsakade mängden löpare näst in till olyckor genom att stanna tvärt eller springa rakt framför någon annan och sedan stanna mitt i backen, istället för att kliva åt sidan. Att tvingas tvärstanna i en intervall kan ge antingen krockskador eller brustna baksidor.

Nåväl, jag hade inte några större förhoppningar på att orka köra alla intervaller och framför allt inte på speciellt bra tid. Det var ju ett tag sedan jag körde intervaller. Men jag satte av och fick ett fint flyt i löpningen. Benen var grymt starka idag och som jag misstänkte var konditionen inte helt med. Det var krigar-E som fick köra kvällens pass.
Jag låg ungefär 5 sekunder långsammare per intervall än vanligt och kände mig tröttare i flåset än brukligt. Men det var gött att vara tillbaka och få känna svetten lacka, lungorna nästan sprängas och musklerna jobba.

Så skönt att vara genomtrött!

Jag har skrivit om min Icebreaker-tröja i ett tidigareinlägg och jag bara måste hylla den igen. Igår var det inte superkallt men inte heller varmt. Det var väl en 5 grader eller liknande. Och jag hade bara tröjan på mig och det var alldeles lagom för överkroppen. En toppentröja helt enkelt som jag kommer använda massor.


 Tolvangruppen efter passet





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar