lördag 28 januari 2012

Grundträning fas 1 - avslutad

Nu ligger jag svårt efter i rapporteringen av träningen och inga ursäkter har jag.

Men hur som haver, i tisdags var det grand final för grundträningsperiodens första del  och den firade vi av genom att springa 15 kilometer progressivt mot målfarten 30kP. Det vill säga den fart man håller på ett 30 kilometerslopp.

Totalt med uppvärmning och nerjogg kom passet att bli dryga 21 kilometer, innan vi var klara.

Och helt färdig var jag. Det låter inte så tufft på pappret men för mig som inte är det största fanet av långpass blir det en rejäl munsbit att ta tag i längdmässigt. Lägg sedan till att det bitvis går i hyfsad fart.

Början känns som en promenad i parken. Första 13 minuterna gick i 5:20-fart sen ökade farten med 10 sekunder per kilometer per 13 minuter. Och slutdelen skulle således gå i 4:30-fart för min del.

Det är intressant hur huvudet är funtat. Efter ungefär 30 minuter kände jag att nä det här kommer aldrig gå. Inte en sportkeps att jag kommer fixa resterande farter. Så flög tankarna i huvudet innan jag skärpte till mig och fokuserade på den pågående fartblocket.

För det är min räddning, att jag börjar kunna fokusera mer och mer på där jag är just nu. Att inte tänka (allt för mycket på) nästa intervall eller varv eller vad det nu må vara. Utan jag är mer här och nu. Så där härligt mindfullness-flummigt.

Så när jag fick bort dum-tankarna och kunde vända blicken och huvudet mot det jag höll på med just då gick det betydligt bättre.

Det var lite modd men betydligt bättre än jag kunde föreställa mig men det gav ändå en extra dimension av jobbighet och när passet var över kändes det rejält i "moddmusklerna".

Sista minuterna var näst intill vidriga och där ska ni veta låg även backen upp från Israeliska ambassaden, via Berwaldhallen mot Radiohuset. Inte så brant och inte så überlång men tillräckligt oskön för att ge lite småångest så där på slutet.

Men jag gjorde det, jag fixade hela passet och det gör mig så nöjd. Dock skulle jag aldrig kunna genomför det utan bästa träningssällskapet: Tolvangruppen.

Nu kan jag gå in i nästa fas med självförtroende och styrka.


Delar av Tolvangruppen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar