fredag 6 januari 2012

Ugglespaning på backvarvet

Då det var mer än lovligt halt i går kväll bestämde vi oss för att ändra dagens kvalitetspass från progressiva 8 kilometer till 8 kilometer backvarv.

Vi värmde upp på Hundudden på Gärdet innan vi joggde upp mot elljusspåret bakom Kaknäs.

Min plan var att inte gå för fullt utan hålla mig på eller strax under 85 % av maxpuls. Varvet är knappa 2 kilometer och har inte väldigt långa backar men de är många. Småkuperat hela tiden gör det till en trevlig historia.

Första varvet kändes bra men ändå så kändes det som väldigt många varv kvar. Andra varvet rullade på. Det var många människor ute med lösa hundar, dock var de förvånansvärt ointresserade av löpare. Det var väldigt skönt.

Strax efter varv två stod två kvinnor gestikulerande med blickarna högt upp bland träden. Hojtade till dem och frågade vad de tittade på. -En uggla, blev svaret och jag var bara tvungen att stanna för att glana.


Och vilken stor uggla! Inte den största uven vi har i naturen men säkert en kattuggla i alla fall. Såg den segla bort bland grenarna innan jag tog mig samman och fortsatte mina varv. Mäktigt att se en uggla mer eller mindre mitt i stan.

De återstående varven kördes med en massa ornitologglädje i kroppen och tjoande till damerna som undrade om vi inte var kloka som sprang varv på varv. Vilket vi kanske inte är.

Totalt blev det 13 kilometer och trötta ben. Precis som det ska vara.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar