tisdag 9 augusti 2011

Fjällöpning för nybörjare

För ett par dagar sedan sprang jag och maken Jämlandstriangeln. Den idén kom förra sommaren då vi vandrade den samma. Vi insåg att det skulle vara idealiskt att ha den som första lite längre äventyrslöpning för oss.

Triangeln startar vid Storulvån, går till Sylarna och fortsätter till Blåhammaren innan den åter ringlar sig vidare till Storulvån. Vanligt vis vandras den på tre dagar och är totalt 47 kilometer.

Vår plan blev att springa två av etapperna den ena dagen och köra den avslutande och kortaste dag två. Anledningen var att dels inte få allt för många övernattningar, dels få bli riktigt trött samt att maten på Sylarna måste man tillaga själv och det var vi inte intresserade av. Vi är gourmélöpare av rang.

Därför hägrade Blåhammarens berömda trerättersmeny på söndagkvällen med vidhängande vinpaket och övernattning i sedvanlig våningssäng.

Då det var övernattning blev det lite trixigare med packning. Det behövdes ett ombyte för middagen även om det är helt okej att komma i underställ och raggsockor. Men vi ville undanhålla en dags ingrott svett för vårt middagssällskap. Se packlista längre ned.

Nåväl, vi startade halv tio på söndagmorgonen från Storulvåns fjällstation, där de flesta vandrare redan gett sig av. Etappen börjar med en stigning en dryg kilometer innan man får en liten vila då leden går över Lill-Ulvån via en hängbro (jag gillar INTE hängbroar. De rööör sig). Efter det går det svagt uppför hela vägen till Spåime, som ligger halvvägs till Sylarna. Sen går det mer utför för att avslutas med en rejäl utförslöpa vid Enan.

Som straff för den lätta löpningen får man 3 kilometer med en stygg lutning uppför till Sylarnas fjällstation. Hit kom vi efter 2 timmar och 16 kilometers löpning.

Vi valde att stanna en stund för en snabb lunch. Vi delade på en portion frystorkat. Det var faktiskt för oss ett smart drag att få lite varm mat i magen, utan för den delen bli stockmätta. För vi kunde direkt efter starta etapp 2 på vår resa.

Leden till Blåhammaren går samma väg tillbaka som vi kom de första 3 kilometerna, så backen upp blev således backen ner innan det går uppför igen under några kilometer.

Sen blir det en sjukt vacker sträcka då landskapet böljar sig fram i en harmonisk löpvänlig vy. Jämtlandsfjällen när den är som bäst. Jag kan inte titta mig mätt på allt det vackra, på alla fina färger.

Efter vindskyddet vid Enkälen börjar det så smått gå mer uppför och sen är det rakt upp mot Blåsis som gäller. Här börjar även benen protestera och humöret variera.

Men tanken på en kall President och en påse chips gör att våra krafter återvänder och steget blir några millimeter längre. Långt där borta ser vi stationen och fyren. Livet är underbart!

Efter 19 kilometer och 2,5 timmar når vi målet, ölen och bastun. Jag fick blir så där trött som jag ville och den känslan är faktiskt helt underbar.

Middagen bestod av laxtartar till förrätt, renentrecot till varmrätt och en chokladmoussetårta som dessert. Efter det somnade jag som en prinsessa i överslafen.

Dagen efter regnade det ganska så kraftigt och temperaturen kom knappt över 10-graders strecket. Då kändes det väldigt skönt att turen hem bara var 12 kilometer. Det är inte så mycket att orda om denna del. Det går utför. Det rullar på. Ett par fina små miniforsar passeras, ett par vad och vindskyddet vid Ulvåtjärn springs förbi halvvägs. Men som vanligt är det så vackert att det gör ont i själen.

Denna tur rekommenderar jag till dig som är nybörjare på fjällöpning, som vill uppleva det vackra jämtlandsfjällen och som samtidigt gillar god mat.

Jag är riktigt sugen på att utveckla detta och hitta andra spännande ställen att springa till.

Vår packlista:
Skavsårsplåster
Spork
Frystorkad lunch
Muntrationer i form av gel och bars

1. Hejsan! Vilket intressant inlägg! Jag var uppe med familjen i Fjällhalsen och såg att avstånden i Bydalsfjällen inte var så gigantiska (som det som ni sprang). Låter underbart med trerättersmiddag... Blev så sugen även om det får vänta lite. En fråga: Hur mycket vägde din packning?

2. Åh vad underbart!! Jag gick triangeln för två år sen och vi pratade också i år om att springa den. Vi hade tänkt ta det som en dagstur, fast det låter ju inte så dumt att ta en övernattning i Blåhammaren för käkets skull om inte annat!!

Vackra vackra fjällen!!

3. RosaMilton: Jag tror att det är minst lika mysigt att springa i Bydalsfjällen. Och det går ju kalas att springa kortare sträckor och njuta mer av omgivningarna.
    Jag vägde inte men runt 4-5 kg skulle jag tro. Idag skulle jag inte ha haft så stor handduk med (även om det var en tech towel som inte väger så mkt). Annars var det lagom med saker. Allt användes.

4. Carina: Helt klart middag och övernattning på Blåhammaren! Det går alldeles utmärkt att förlänga dag 2 till mer ultra distans om man vill. Finns flera varianter, om inte annat kan man ju strunta i lederna och köra hej vilt (mer eller mindre)

5. Carina: Man skulle kunna springa upp dag 1 till Blåsis från Storlien, springa Jämtlandstriangeln dag 2 och sedan springa till Storlien igen dag 3. Då får man två övernattningar (och middagar) på den trevliga stationen.

6. Vilken fantastisk berättelse. Efter en påsk i Ljungdalsfjällen väcktes liknande tankar.

Särskilt textraden: "Vi är gourmélöpare av rang." kändes helt rätt.

Kul få tips på packlista och allt: :-)